بالن ژوژه 250 میلی رنگی ساخت ایزولب آلمان
بالن حجمی یا همان بالن ژوژه که در زبان انگلیسی به Volumetric flask معروف است یکی از وسیله های پر مصرف آزمایشگاهی است که با آن محلولها با یک غلظت معین را تهیه میکنند .
این نوع بالن دارای یک گردن بسیار بلند میباشد که در وسط آن یک خط قرار دارد این نوع بالنها باید بسیار دقیق باشند امروزه شرکتهای مهم تولید کننده بالن ژوژه ها برای هریک از بالن ژوژه های تولید یک برگه گواهی کالیبراسیون تهیه میکنند تا مشتری از صحت و دقت این بالن ژوژه مطمئن باشد زیرا در صورت کالیبره نبودن این بالن ژوژه ها آزمایش انجام شده دارای خطا میگردد .
این بالن ژوژه ها با کلاس A یا کلاس B معرفی میگردند
از بهترین نوع این بالن ژوژه ها میتوان به کمپانیهای معروف
1. شات دوران آلمان
2. زیماکس چک
3. Brand آلمان
4. گلاسکو هند
5. ویتگ آلمان
6. TGI آلمان
7. Veega آمریکا
8. پیرکس انگلستان
و خیلی از کمپانیهای دیگر چینی و هندی اشاره کرد
هنگام خرید توجه داشته باشید متاسفانه امروزه کالاهای مشابه خارجی در ایران تولید میشود ولی کالیبره نبوده و آزمایشات مربوطه را خراب میکنند
توجه کنید بالن ژوژه های رنگی جهت مواد شیمیایی استفاده میشود که به نور حساس هستند

گرداوری و منبع واحد تحقیق شرکت طب شهر

 

 

جهت دریافت کاتالوگ لطفا روی عکس کلیک کنید


بالن حجم سنجی ، ظرف ته‌صافی می‌باشد که دارای گردن بلند و باریک بوده ، در انتهای گردن ، خطی به صورت حلقه حک شده است. این بالن در حجمهای 1000 ، 500 ، 250 ، 100 ، 50 ، 25 میلی‌لیتری ساخته می‌شود. پُراستفاده‌ترین بالنها در آزمایشگاه شیمی بالن‌های 100 ، 250 میلی‌لیتری می‌باشد. این بالنها را به صورت شفاف و رنگی می‌سازند که از بالنهای رنگی برای تهیه محلولهایی که نسبت به نور حساس هستند استفاده می‌شود.

در صورتی که بالن تا خط نشانه از محلولی پر شود، حجم دقیقا معلوم و مشخصی از محلول را در خود جای می‌دهد. علامت حک شده روی گردن بالن دور تا دور آن ادامه دارد. وقتی تا این علامت محلول در بالن ریخته شود، برای جلوگیری اشتباه ناشی از خطای دید ، چشم را باید طوری در امتداد علامت مربوطه قرار داد تا خط نشانه درست بر قسمت انحنای محلول مماس باشد. به علت باریک بودن گردن بالن ، تغییر کوچکی در حجم محلول سبب اختلالات قابل ملاحظه‌ای در ارتفاع انحنا می‌شود.

کاربرد بالن ژوژه
بیشترین کاربرد بالون حجمی در آزمایشگاه شیمی تجزیه می‌باشد. از این ظرف شیشه‌ای برای تهیه محلولهایی با غلظت مشخص استفاده می‌شود.

برای درست کردن یک محلول با غلظت مشخص ، ابتدا وزن دقیقی از ماده شیمیایی در بالن ژوژه ریخته می‌شود. سپس تا حدود نصف بالن حلال اضافه می‌‌شود، سپس با تکان دادن بالن ، نمونه کاملا حل می‌شود. حال مقداری آب مقطر اضافه می‌شود تا ابتدای گردن بالن پر شود و سپس درب بالن را که کاملا تمیز شده و با آب مقطر شسته شده است، روی آن قرار داده ، بالن را وارونه می‌کنیم تا مواد درون آن کاملا مخلوط شود.

اگر محلول بدون هم زدن تا علامت نشانه به حجم رسانده شود، ممکن است بر اثر انقباض یا انبساط محلول ، سطح آن درست در برابر علامت نشانه قرار نگیرد، در حالی که به هم زدن محلول قبل از به حجم رساندن آن از این اتفاق جلوگیری می‌کند. در مرحله نهایی می‌توان توسط یک پیپت قطره قطره آب مقطر را وارد بالن کرد تا انحنای محلول درست روی نشانه گردن بالن باشد.

نکات مهم
  • محلول تهیه شده را نباید در بالن ژوژه نگهداری کرد، باید آن را به یک بطری تمیز و خشک انتقال داد. مخصوصا اگر محلول تهیه شده درون بالن ژوژه ، یک محلول قلیایی باشد که باعث خورده شدن بالن و در نتیجه کاهش حساسیت آن می‌شود. بهتر است بطری که محلول به آن منتقل می‌شود کاملا خشک باشد. در صورت خشک نبودن بطری باید آن را چند بار با مقادیر کمی از محلول تهیه شده ، شستشو داده ، سپس محلول را به آن منتقل کرد.

  • مشخصات محلول تهیه شده از جمله نام ، غلظت ، تاریخ تهیه و … روی بر چسبی نوشته و روی بطری چسبانده شود. قبل از استفاده محلول باید بطری خوب تکان داده شود تا آب متراکم شده در بالای ظرف کاملا با محلول ، مخلوط شود.

  • بالون حجم سنجی نباید حرارت داده شود زیرا حرارت باعث انبساط و کاهش حساسیت آن می‌شود. در صورتی که حل شدن نمونه به گرم کردن نیاز داشته باشد، ابتدا نمونه را به همراه مقداری حلال در بشر تمیزی ریخته ، حرارت می‌دهیم تا کاملا خشک شود، سپس بعد از خنک شدن تا دمایی به بالون ژوژه منتقل می‌شود

فروشنده: آزمیران
گارانتی اصالت و سلامت کالا
پشتیبانی ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
۰ تومان
bsjylgrbucemmekrdchtzwooei55a3z5uyqe453oiustepcsqgja.mx-verification.google.com.

ابزار وبلاگ