كلونجر یا دستگاه عصاره گیر ساخت ايران شيشه آلات بروسيليكات آلماني
بازدید کننده محترم با سلام 
مشتریان زیادی با ما تماس میگیرند جهت عصاره گیری صنعتی باید به اطلاع برسانم این دستگاه فقط جهت مصارف آزمایشگاهی است و اصلا به درد مصارف صنعتی نمیخورد.

دستگاه کلونجر برای تعیین روغن فرار در نمونه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دستگاه کلونجر برای تعیین روغن فرار در نمونه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شامل اجزای زیر است:

 

1- بالن (flask)

 

2- لوله جداساز روغن(oil separatory tub)

 

3- مبرد (condenser)

 

و دو نوع مختلف دارد است:

 

1- برای روغنهای فراری که سنگین تر از آب هستند. مثل شکل زیر:

 

اسانس گیری سه روش دارد. تقطیر با آب، تقطیر با بخار آب و تقطیر با آب وبخار آب که در اینجا به شرح روش اسانس گیری به روش تقطیر با بخار آب HYDRO DISTILLATION با استفاده از کلونجر  می پردازیم.

برای اسانس گیری نمونه خشک شده پس از آن برای افزایش سطح تماس قطعات گیاه یا بذر، با آب مقطر باید حتما آسیاب شود. بهتر است به علت فرار بودن اسانس گیاه، این کار دقایقی قبل ازشروع کار انجام شود. در بالون ژوژه پودر آسیاب شده ریخته میشود و پس ازآن تا دوسوم حجم بالون از آب مقطر پرمی شود. (برای این کار از آب مقطراستفاده می شود .چون بدون املاح است و تحت تاثیر حرارت، روی اسانس تاثیر نمی گذارد.)

 

بعد کلونجر را به بالون ژوژه حاوی مواد متصل کرده وخود کلونجر با گیره و پایه به جای ثابتی محکم میشود. مبرد یا کندانسور کلونجر مثل همه مبردها دوجداره ولی دارای قوس و انحناهای متعدد می باشد. بنابراین سطح تماس بخار آب با دیواره مبرد بیشتر شده وزودتر خنک می گردد. برای به حداقل رساندن دررو حرارتی، لوله کلونجر راکه قبل از مبرد قرار دارد و محل عبور بخارآب است، باید با عایق پوشانده شود. ورودی آب به لوله پایینی مبرد متصل وخروجی آب به لوله بالایی وصل وبه سینک ظرف شویی هدایت می شود.

یک لوله کوتاه آزاد نیز بعد از مبرد قرار دارد که برای تنظیم وجلوگیری از افزایش فشار تعبیه شده است که بهتر است توسط چوب پنبه پوشانیده شود. شیرانتهایی کلونجر چک شود که بسته باشد همچنین مقداری بالاتر از سطح شیر با آب مقطر پر شود؛ این کار برای آن است تا اسانس جمع آوری شده به دیواره کلونجر نچسبد وهدرروی نداشته باشد. برای آغاز کار منبع حرارت روشن شده وزمان شروع آزمایش ثبت می شود. زمان جوشیدن و نیزخروج اولین قطره اسانس یادداشت می شود.

اسانس به دلیل ترکیبات خود معمولا دارای چگالی کمترازآب است و به همین خاطر روی آب قرارمی گیرد. کل زمان اسانس گیری چهارساعت است و بیشترین مقدار اسانس جمع آوری شده در یک ساعت اول است.

پس از خاتمه کار نیز زمان یادداشت می شود. شیشه مخصوص اسانس هم توزین میشود. سپس شیرخروجی کلونجر با احتیاط باز شده و اسانس در ظرف مخصوص خود ریخته میشود. وزن ظرف دوباره اندازه گیری میشود و پس از کم کردن ظرف خالی از پر مقدار اسانس به دست می آید. اسانس حاصله ممکن است دارای آب باشد پس از سولفات سدیم برای جذب آب استفاده میشود.

در انتهای کار با دانستن وزن ماده خشک گیاه و وزن اسانس، از طریق تناسب روبرو بازده اسانس به صورت درصد مشخص میشود.

 

 

اسانس گير به كمك تقطير آب (كلونجر)

اسانس ها تركيبات معطري هستند كه در اندام هاي مختلف گياهان يافت مي شوند. در واقع اسانس ها مخلوطي از مواد مختلف با تركيبات شيميايي بسيار متفاوت از يكديگر بوده و داراي بوي بسيار قوي مي باشند. در دماي محيط اسانس ها در مجاورت هوا تبخير مي شوند به همين دليل به آنها روغن هاي فرار مي گويند.

استعمال اسانس به دوران باستان باز مي گردد، بطوري كه مصريان باستان 4500 سال پيش از ميلاد مسيح از روغن هاي معطري كه از گياهان بدست مي آوردند براي انجام مناسك مذهبي، آئين ها و نيز مداواي بيماران استفاده مي كردند. نوشته هايي به دست آمده است كه نشان مي دهد مصريان 40 قرن قبل از ميلاد مي دانستند كه چگونه اسانس ها را از گياهان بدست آوردند  .به طور كلي اسانس ها تركيبات بي رنگي هستند، به خصوص اگر تازه تهيه شده باشند، با گذشت زمان به علت اكسيد شدن رنگ آنها تيره مي گردد، در الكل كاملاٌ حل مي شود در صورتي كه در آب غير قابل اخلاط هستند. اسانس ها بسته به نوع گياه ممكن است در اندام هاي مختلف گياه وجود داشته باشند.

استخراج اسانس

استخراج

روغن هاي اسانسي، با روش هاي مختلف انجام مي گيرد. روشي كه براي استخراج يك اسانس انتخاب مي شود، بستگي به عواملي مانند نوع گياه، خشك يا تر بودن آن، محل قرار گرفتن اسانس در گياه و نوع مواد متشكله اسانس دارد. معمولاٌ اسانس گياهان را با روش تقطير استخراج مي كنند. البته ممكن است با بخار يا با آب انجام گيرد  .مهمترين روش هايي كه در استخراج روغن هاي اسانسي متداول است عبارتند از: روش هاي تقطير، استخراج با حلال، استخراج با آنزيم و غيره.

 

تقطير با آب

يك روش ساده و قديمي براي تهيه اسانس گياهان، روش تقطير با آب است. دستگاه هاي مختلفي براي اين روش طراحي شده اند. يكي از اين دستگاه ها، دستگاه كلونجر است. در اين روش، گياه مورد نظر به طور مستقيم در يك بالن تقطير داخل آب قرار گرفته، بطوري كه حدود دو سوم حجم بالن توسط آب اشغال شده و حرارت داده مي شود .بخارهاي توليد شده آب حاوي مولكول هاي اسانسي نيز هستند. اين بخارات پس از عبور از لوله هاي مبرد، مايع شده و در قسمت گيرنده جمع آوري مي شود. بهتر است گياه توسط آب داخل بالن پوشانده شده و با بدنه بالن در تماس نباشد،

فروشنده: آزمیران
گارانتی اصالت و سلامت کالا
پشتیبانی ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
۰ تومان
محصولات مرتبط

:

bsjylgrbucemmekrdchtzwooei55a3z5uyqe453oiustepcsqgja.mx-verification.google.com.

ابزار وبلاگ