بوریک اسید مرک 100 گرمی کد 100165

اسید بوریک ، به طور خاص تر اسید ارتوبوریک ، ترکیبی از بور ، اکسیژن و هیدروژن با فرمول B(OH)3 است. ممکن است به آن بورات هیدروژن یا اسید بورایک نیز گفته شود. معمولاً به صورت کریستال‌های بی‌رنگ یا پودر سفید رنگی که در آب حل می‌شود و در طبیعت به‌عنوان ساسولیت معدنی دیده می‌شود. این یک اسید ضعیف است که آنیون ها و نمک های مختلف بورات تولید می کند و می تواند با الکل ها واکنش داده و استرهای بورات را تشکیل دهد.

اسید بوریک اغلب به عنوان یک ضد عفونی کننده ، حشره کش ، بازدارنده شعله ، جاذب نوترون یا پیش ساز سایر ترکیبات بور استفاده می شود.

اصطلاح "اسید بوریک" نیز به طور کلی برای هر اکسواسید بور، مانند اسید متابوریک HBO2 و اسید تترابوریک H2B4O7 استفاده می شود.

آزمیران به عنوان وارد کننده محصولات مرک آلمان آمادگی دارد اسید بوریک آزمایشگاهی را با قیمت مناسب و در انواع بسته بندیها مختلف در فروش اینترنتی خود در اختیار محققین دانشجویان و اساتید دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی قرار دهد. لطفا جهت خرید درخواست خود را به شماره واتس آپ 09125344368 ارسال کنید کارشناسان فروش فورا قیمت ، برگه آنالیز و MSDS این ماده شیمیایی را برایتان ارسال خواهند کرد.

 

·       نام مترادف : اسید بوریک – ارتوبوریک اسید – تری هیدروکسی دوبرون

·       نامهای انگلیسی :  Orthoboric acid, Trihydroxidoboron

·       فرمول : H3BO3

·       شماره Cas : 10043-35-3

·       جرم ملکولی :  61.83

·       کد کالا : 100165

·       بسته بندیهای موجود : 100 و 500 گرمی و همچنین واحد 1 کیلویی و 5 کیلویی و 25 کیلویی  

·       ساخت شرکت مرک آلمان

خصوصیات ظاهری:

·       بصورت پودر سفید رنگ

·       گرید ACS reagent

·       درجه خلوص 99.5-100.5% (alkalimetric)

·       دارای pH 3.8-4.8 (20 °C, 33 g/L in H2O)

·       نقطه ذوب 160 °C (dec.) (lit.)

·       دانسیته 1.489 g/cm3 at 23 °C

·       دمای نگهداری 2-30°C

موارد مصرف : آزمایشگاههای تحقیقاتی ، آزمایشگاههای کنترل کیفی ، آزمایشگاههای پژوهشی ،

کاربرد:

صنعتی

استفاده صنعتی اولیه از اسید بوریک در ساخت فایبرگلاس تک رشته ای است که معمولاً به عنوان فایبرگلاس نساجی شناخته می شود. فایبرگلاس نساجی برای تقویت پلاستیک در کاربردهایی از قایق گرفته تا لوله کشی صنعتی و بردهای مدار کامپیوتر استفاده می شود.

در صنعت جواهرسازی، اسید بوریک اغلب در ترکیب با الکل دناتوره شده برای کاهش اکسیداسیون سطح و در نتیجه تشکیل رسوب آتش بر روی فلزات در طول عملیات بازپخت و لحیم کاری استفاده می شود.

اسید بوریک در تولید شیشه در نمایشگرهای صفحه تخت LCD استفاده می شود.

در آبکاری ، اسید بوریک به عنوان بخشی از برخی از فرمول های اختصاصی استفاده می شود.

محلول اسید ارتوبوریک و بوراکس به نسبت 4:5 به عنوان یک عامل بازدارنده آتش چوب با اشباع استفاده می شود.

همچنین در ساخت توده رمینگ ، یک پودر ریز حاوی سیلیس که برای تولید آستر کوره های القایی و سرامیک استفاده می شود.

اسید بوریک برای استفاده به عنوان شار جوشکاری توسط آهنگران به بوراکس اضافه می شود .

اسید بوریک، در ترکیب با پلی وینیل الکل (PVA) یا روغن سیلیکون ، برای ساخت Silly Putty استفاده می شود .

اسید بوریک همچنین در فهرست افزودنی‌های شیمیایی مورد استفاده برای شکستگی هیدرولیکی (فراکینگ) در شیل مارسلوس در پنسیلوانیا وجود دارد. در واقع، اغلب همراه با صمغ گوار به عنوان عامل اتصال عرضی و ژل کننده برای کنترل ویسکوزیته و رئولوژی مایع فرکینگ تزریق شده با فشار بالا در چاه استفاده می شود. در واقع، کنترل ویسکوزیته سیال برای معلق نگه داشتن دانه‌های عوامل نگهدارنده در فواصل حمل و نقل طولانی با هدف باز نگهداشتن ترک‌ها در شیل‌ها به اندازه کافی برای تسهیل استخراج گاز پس از کاهش فشار هیدرولیک، مهم است خواص رئولوژیکی هیدروژل صمغ گوار پیوند متقابل بورات عمدتاً به مقدار pH بستگی دارد.

اسید بوریک در فیوزهای الکتریکی نوع خروجی با ولتاژ بالا/جریان بالا به عنوان عامل یونیزاسیون/خاموش کننده استفاده می شود. در طول یک خطای الکتریکی در یک فیوز از نوع خروجی، یک قوس پلاسما با متلاشی شدن و جداسازی سریع فنری عنصر همجوشی ایجاد می‌شود، که معمولاً یک میله فلزی تخصصی است که از توده فشرده‌شده اسید بوریک در مجموعه فیوز عبور می‌کند. پلاسمای با دمای بالا باعث می شود اسید بوریک به سرعت به بخار آب و انیدرید بوریک تجزیه شود و به نوبه خود، محصولات تبخیر پلاسما را یونیزه کرده و به قطع خطای الکتریکی کمک می کند.

پزشکی

اسید بوریک می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده برای سوختگی ها یا بریدگی های جزئی استفاده شود و گاهی اوقات در مرهم و پانسمان ها مانند پرز بوراسیک استفاده می شود. اسید بوریک در محلول بسیار رقیق به عنوان شستشوی چشم استفاده می شود. اسید بوریک رقیق را می توان به عنوان دوش واژینال برای درمان واژینوز باکتریایی به دلیل قلیایی بودن بیش از حد، و همچنین کاندیدیازیس ناشی از کاندیدا غیر آلبیکنس استفاده کرد. اسید بوریک تا حد زیادی از لاکتوباسیل‌های داخل واژن محافظت می‌کند. به عنوان TOL-463 ، به عنوان یک داروی داخل واژینال برای درمان واژینوز باکتریایی وکاندیدیاز ولوواژینال به عنوان یک ترکیب ضد باکتری ، اسید بوریک همچنین می تواند به عنوان یک درمان آکنه استفاده شود. همچنین با قرار دادن پودر در جوراب یا جوراب به عنوان پیشگیری از پای ورزشکاران استفاده می شود. برای درمان برخی از انواع اوتیت خارجی (عفونت گوش) هم در انسان و هم در حیوانات می توان از آماده سازی های مختلفی استفاده کرد. ماده نگهدارنده در بطری های نمونه ادرار در انگلستان اسید بوریک است.

محلول های اسید بوریک که به عنوان شستشوی چشم یا روی پوست ساییده استفاده می شوند سمی هستند، به ویژه برای نوزادان، به ویژه پس از استفاده مکرر. این به دلیل سرعت حذف کند آن است.

اسید بوریک یکی از رایج ترین مواد مورد استفاده است که می تواند اثرات مضر اسید هیدروفلوریک فعال (HF) را پس از تماس تصادفی با پوست خنثی کند. با فشار دادن آنیون های F- آزاد به آنیون تترا فلوئوروبورات بی اثر عمل می کند. این فرآیند سمیت شدید اسید هیدروفلوئوریک، به ویژه توانایی آن در جداسازی کلسیم یونی از سرم خون را که می تواند منجر به ایست قلبی و تجزیه استخوان شود، از بین می برد. چنین رویدادی می تواند فقط از تماس جزئی پوست با HF رخ دهد.

حشره کش

اسید بوریک اولین بار در سال 1948 در ایالات متحده به عنوان حشره کش برای کنترل سوسک ها ، موریانه ها ، مورچه های آتشین ، کک ، ماهی نقره ای و بسیاری از حشرات دیگر ثبت شد. این محصول به طور کلی برای استفاده در آشپزخانه های خانگی برای کنترل سوسک ها و مورچه ها بی خطر است. این ماده به عنوان سم معده ای عمل می کند که بر متابولیسم حشرات تأثیر می گذارد و پودر خشک آن برای اسکلت بیرونی حشرات ساینده است . اسیدبوریک همچنین به عنوان "هدیه ای که به کشتن ادامه می دهد" شهرت دارد، زیرا سوسک هایی که از مناطق غبارآلود کمی عبور می کنند بلافاصله نمی میرند، اما این اثر مانند خرده های شیشه است که آنها را از هم جدا می کند. این اغلب به یک سوسک اجازه می دهد تا به لانه برگردد جایی که به زودی می میرد.

محافظت از درختان وچوب

اسید بوریک در ترکیب با استفاده از آن به عنوان حشره کش، از پوسیدگی مرطوب و خشک موجود در چوب جلوگیری کرده و از بین می برد. می توان از آن در ترکیب با حامل اتیلن گلیکول برای درمان چوب خارجی در برابر حمله قارچ و حشرات استفاده کرد. خرید میله‌های آغشته به بورات برای وارد کردن به چوب از طریق سوراخ‌هایی که رطوبت و رطوبت برای جمع‌آوری و نشستن مشخص است، امکان‌پذیر است. این ماده به صورت ژل و خمیر تزریقی برای درمان چوب آسیب دیده پوسیده بدون نیاز به تعویض الوار موجود است. کنسانتره تیمارهای مبتنی بر بورات را می توان برای جلوگیری از رشد لجن، میسلیوم و جلبک حتی در محیط های دریایی استفاده کرد.

اسید بوریک در درمان پوست گاو، پوست گوساله و پوست گوسفند به نمک اضافه می شود . این به کنترل رشد باکتری ها کمک می کند و به کنترل حشرات کمک می کند.

روغن کاری

سوسپانسیون های کلوئیدی نانوذرات اسید بوریک حل شده در نفت یا روغن نباتی می توانند روان کننده قابل توجهی بر روی سطوح سرامیکی یا فلزی [53] با ضریب اصطکاک لغزشی تشکیل دهند که با افزایش فشار به مقداری از 0.10 تا 0.02 کاهش می یابد. لایه های B(OH)3 خود روان شونده از یک واکنش شیمیایی خود به خود بین مولکول های آب و پوشش های B2O3 در یک محیط مرطوب ایجاد می شوند. در مقیاس حجیم، یک رابطه معکوس بین ضریب اصطکاک و فشار تماس هرتزی ناشی از بار اعمال شده وجود دارد.

اسید بوریک برای روغن کاری تخته های کرام و نووس استفاده می شود که امکان بازی سریعتر را فراهم می کند.

 

انرژی هسته ای

اسید بوریک در برخی از نیروگاه های هسته ای به عنوان سم نوترونی استفاده می شود . بور موجود در اسید بوریک با جذب مقداری نوترون حرارتی احتمال شکافت حرارتی را کاهش می دهد . واکنش‌های زنجیره‌ای شکافت معمولاً با احتمال اینکه نوترون‌های آزاد منجر به شکافت می‌شوند هدایت می‌شوند و توسط مواد و خواص هندسی راکتور تعیین می‌شوند. بور طبیعی تقریباً از 20 درصد ایزوتوپ های بور-10 و 80 درصد بور-11 تشکیل شده است. بور-10 سطح مقطع بالایی داردبرای جذب نوترون های کم انرژی (حرارتی). با افزایش غلظت اسید بوریک در خنک کننده راکتور، احتمال اینکه یک نوترون باعث شکافت شود کاهش می یابد. تغییرات در غلظت اسید بوریک می تواند به طور موثری سرعت شکافت در راکتور را تنظیم کند. اسید بوریک فقط در راکتورهای آب تحت فشار (PWR) استفاده می شود در حالی که راکتورهای آب جوش (BWR) از الگوی میله کنترل و جریان خنک کننده برای کنترل توان استفاده می کنند. BWR ها از محلول آبی اسید بوریک و بوراکس یا پنتابورات سدیم برای سیستم خاموش شدن اضطراری استفاده می کنند. اسید بوریک ممکن است در استخرهای سوخت مصرف شده برای ذخیره سوخت مصرف شده حل شودعناصر. غلظت آن به اندازه ای بالا است که ضرب نوترون را در حداقل نگه دارد. اسید بوریک پس از ذوب شدن راکتور 4 نیروگاه هسته ای چرنوبیل برای جلوگیری از وقوع واکنش دیگری بر فراز آن ریخته شد .

پیروتکنیک

بور برای جلوگیری از واکنش تشکیل آمید بین آلومینیوم و نیترات ها در صنایع آتش نشانی استفاده می شود . برای خنثی کردن آمیدهای قلیایی که می توانند با آلومینیوم واکنش دهند، مقدار کمی اسید بوریک به ترکیب اضافه می شود.

از اسید بوریک می توان به عنوان رنگ دهنده برای سبز شدن آتش استفاده کرد. به عنوان مثال، هنگامی که در متانول حل می شود، توسط شعبده بازان آتش و ریسنده های آتش برای ایجاد شعله سبز عمیق بسیار قوی تر از سولفات مس استفاده می شود.

کشاورزی

اسید بوریک برای درمان یا پیشگیری از کمبود بور در گیاهان استفاده می شود. همچنین در نگهداری غلاتی مانند برنج و گندم استفاده می شود.

 

موارد مشابه :

برگه آنالیز:

·       سنجش (قلیایی): 99.5 - 100.5 %

·       هویت: قبولی در آزمون

·       شکل ظاهری محلول: تست را پشت سر می گذارد

·       مقدار pH (3.3 ٪، آب): 3.8 - 4.8

·       کلرید (Cl): ≤ 0.0003٪

·       فسفات (PO4): ≤ 0.0005 %

·       سولفات (SO4): ≤ 0.0005 %

·       حلالیت در اتانول: تست را پشت سر می گذارد

·       در مواد نامحلول در متانول: 0.005 ≤ %

·       فلزات سنگین (به عنوان سرب): ≤ 0.0005٪

·       کلسیم (کلسیم): ≤ 0.002٪

·       آهن (آهن): ≤ 0.0001 %

·       سرب (سرب): ≤ 0.001٪

·       ناخالصی های آلی: تست را پشت سر می گذارد

·       غیر فرار با متانول: ≤ 0.05٪

·       مربوط به ACS، ISO، Reag است. Ph Eur

سئوالات شما

اسید بوریک چقدر برای انسان مضر است؟

اسید بوریک در صورت خوردن یا تماس با پوست سمیت کمی دارد . اما به شکل بوراکس می تواند برای چشم خورنده باشد. بوراکس همچنین می تواند برای پوست تحریک کننده باشد. افرادی که اسید بوریک مصرف کرده اند حالت تهوع، استفراغ، معده درد و اسهال داشته اند.

اسید بوریک برای چه مواردی استفاده می شود؟

اسید بوریک به عنوان یک عامل نسوز برای چوب، به عنوان یک نگهدارنده و به عنوان یک ضد عفونی کننده استفاده می شود. در ساخت شیشه، سفال، لعاب، لعاب، لوازم آرایشی، سیمان، چینی، چرم، فرش، کلاه، صابون، جواهرات مصنوعی و در دباغی، چاپ، رنگرزی، نقاشی و عکاسی استفاده می شود.

اسید بوریک چیست و آیا بی خطر است؟

اسید بوریک یک ترکیب طبیعی با خواص ضد قارچی و ضد میکروبی است . شیاف اسید بوریک روشی مطمئن و موثر برای درمان عفونت های قارچی واژن است. اسید بوریک در کپسول های ژلاتینی موجود است که می توان آن را به واژن وارد کرد تا رشد مخمر را متوقف کند.

آیا اسید بوریک برای انسان و حیوانات خانگی مضر است؟

طبق گزارش کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، اگر حیوان خانگی یا انسان محصولات پودری حاوی این ماده شیمیایی را ببلعد، مسمومیت ایجاد می شود . مسمومیت مزمن زمانی رخ می دهد که حیوانات خانگی و انسان ها مکرراً در معرض اسید بوریک قرار گیرند. علائم مصرف اسید بوریک می تواند از استفراغ و اسهال تا تشنج متغیر باشد.

استفاده از اسید بوریک در خانه چیست؟

اسید بوریک معمولا در شوینده ها، کودها و صابون های دست استفاده می شود. همچنین به عنوان شستشوی چشم استفاده می شود و در سیب، موز، آجیل و حتی آبجو یافت می شود. اما یکی از کاربردهای عمده اسید بوریک برای کنترل سوسک ها است. هنگامی که سوسک ها با پودر اسید بوریک یا گرد و غبار تماس پیدا می کنند، به آنها می چسبد.

 

تاریخ اعتبار قیمت:1401/10/16

فروشنده: آزمیران
گارانتی اصالت و سلامت کالا
پشتیبانی ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
۰ تومان

ابزار وبلاگ