دی اکسید تیتانیوم هندی ۲۵ کیلویی
دی اکسید تیتانیم یا همان تیتان از اهمیت ویژه ای در صنایع تولید محصولات پلیمری به خصوص PVC برخوردار است.زیرا تیتان مهم ترین رنگدهنده یا رنگدانه سفیدی است که علاوه بر رنگ کردن ذرات PVC باعث ایجاد اثر حفاظتی در برابر UV نیز میشود.

پرسش) چگونه تیتان خاصیت عدم شفافیت در برابر نور را ایجاد می کند؟

تیتان بیشتر نور مرئی رسیده به سطح پروفیل را بازتاب کرده و در جهت بیرون پراکنده می کند. اگر تیتان به اندازه کافی در ترکیب استفاده شده باشد، تنها مقدار بسیار کمی از نور توسط پلیمر جذب می شود و قسمت عمده آن رو به بیرون برگشت داده می شود. همین عامل سبب می شود که سطح سفید به نظر رسیده و نسبت به عبور نور شفاف نباشد.

پرسش) تفاوت بین گریدهای مختلف تیتان در چیست؟

اندازه ذرات، روکش ها و لایه های قرارداده شده روی ذرات تیتان، عواملی است که یک گرید را از دیگری متمایز می کند.

پرسش) آیا می توان تیتان 100% خالص را استفاده کرد؟

خیر، به ندرت می توان گریدهای تجاری از تیتان پیدا کرد که به صورت خالص تولید شده باشد. معمولا مقدار کمی از آلومینا به گریدهای تجاری تیتان اضافه می شود. علاوه بر این، همان طور که در قبل نیز توضیح داده شد، روکش هایی از مواد آلی روی سطح ذرات تیتان قرار داده می شود.

پرسش) علت قرار دادن روکش برای ذرات تیتان چیست؟

بسته به آنکه استفاده نهایی تیتان چه باشد، روکش های سطحی متفاوتی ممکن است برای بهینه کردن عملکرد تیتان به کار گرفته شود.

پرسش) تفاوت خاصیت عدم شفافیت در برابر نور ایجاد شده توسط تیتان با سایر رنگدهنده ها و مواد پرکننده چیست؟

دی اکسید تیتانیوم مهم ترین رنگدهنده سفیدی است که بطور گسترده در صنایع پلیمر از آن استفاده می شود. تیتان در بین رنگدهنده ها و پرکننده های سفید، بالاترین بازدهی را دارد. علت آن بازتاب دادن و منعکس کردن نور مرئی رسیده به آن است. در حالی که دیگر رنگدهنده های سفید ضریب شکست نور کمتری نسبت به تیتان دارند.

پرسش) منظور از توزیع و پراکندگی چیست؟

ارزش رنگدهنده تیتان زمانی مشخص می شود که ذرات آن به خوبی درون پلیمر توزیع و پراکنده شده باشند. نیز این ذرات نباید به یکدیگر چسبیده و تشکیل کلوخه و توده بدهند. توزیع ضعیف ممکن است منجر به ایجاد رگه ها و لایه هایی در سطح و بافت پلیمر شود. این مساله بر ایجاد ظاهر نامناسب، خاصیت عدم شفافیت در برابر عبور نور و نیز عملیات فرآیند تولید نیز اثر می گذارد. منظور از توزیع و پراکندگی مناسب، خاصیت به هم نچسبیده بودن و نیز فرآیندی که باید اعمال شود تا به این خاصیت برسیم، است.

پرسش) چگونه تیتان خاصیت حفاظت در برابر نور را ایجاد می کند؟

هنگامی که محصول در برابر محیط خارجی قرار می گیرد، تمامی نورها با طول موج های مختلف به آن برخورد می کند. این طیف از نورها هم شامل نور مرئی و هم اشعه UV می شود. همان طور که در قبل توضیح داده شد، قسمت عمده نورمرئی رسیده به سطح پراکنده می شود. ولی اشعه UV توسط کریستال های تیتان جذب می شود. ولی این انرژی رسیده به سطح توسط UV دیگر قادر نیست بطور مستقیم به پلیمر آسیب وارد کند.

پرسش) آیا رطوبت محیط بر جذب رطوبت توسط تیتان اثر دارد؟

در فرآیند تولید تیتان، آخرین مرحله، خشک کردن تیتان است. هنگامی که تیتان بسته بندی می شود، میزان رطوبت آن در کمترین مقدار است. مطالعات نشان داده است، هنگامی که تیتان در انبار نگه داری می شود. میزان رطوبت موجود در آن با رطوبت محیط بیرون به یک تعادل ترمودینامیکی می رسد. تحت شرایط گرم و مرطوب، رطوبت بیشتری توسط تیتان جذب می شود تا هنگامی در محیط سردتر و خشک تر بیرون قرار دارد.

پرسش) مقدار متعارف رطوبت در تیتان چقدر است؟

گریدهایی از تیتان که عملیات سطحی (قرار دادن روکش) روی آن کمتر انجام شده و نیز سطح کمتری دارند، رطوبت کمتری را جذب می کنند. مقدار رطوبت تیتان متاثر از شرایط نگه داری و محیط پیرامونی است. این خود تابعی از مدت زمان انبار کردن محصول است. اما به طور کلی می توان گفت هنگامی که تیتان بسته بندی می شود و به یک مقدار تعادلی از رطوبت، حدود 0.5در صد می رسد. ولی بسته به شرایط نگه داری، این مقدار ممکن است به 1 درصد نیز برسد.

پرسش) شرایط نگه داری مناسب برای تیتان چیست؟

تیتان بایستی در محیط خشک و خنک نگه داری می شود. از قرار دادن در معرض مستقیم آب باید خودداری شود.

پرسش) تفاوت کلی بین تیتان روتایل و آناتاس چیست؟

دی اکسید تیتانیوم از نظر گریدهای تجاری به دو شکل کریستالی روتایل و آناتاس وجود دارد. تیتان روتایل نسبت به نوع آناتاس ارجحیت دارد. زیرا نور را با بازدهی بالاتری بازتاب داده و از طرفی تیتان روتایل بسیار پایدارتر بوده و نیز احتمال اینکه به عنوان کاتالیزور عمل کرده و سبب اضمحلال نوری پلیمر شود، کم خواهد بود.

جهت دریافت قیمت لطفا با شماره تلفن 88920648 تماس حاصل فرمائید



فروشنده: آزمیران
گارانتی اصالت و سلامت کالا
پشتیبانی ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
۰ تومان

ابزار وبلاگ