آسیاب آزمایشگاهی رزدیسپرسر(Automatic Muller Dispersion
آسیاب آزمایشگاهی رزدیسپرسر(Automatic Muller Dispersion)



ساختار کلی دستگاه(Automatic Muller Dispersion)

دستگاه از دو دیسک موازی شیشه ای تشکیل شده که با فاصله کمی از همدیگر قرار گرفته اند. دیسک بالایی ثابت بوده و توسط یک نیروی عمودی تحت فشار قرار می گیرد. پس از قرار دادن نمونه بر روی دیسک متحرک زیرین و روشن کردن دستگاه، ترکیب دو تنش برشی و فشاری باعث افزایش قابل ملاحظه سرعت پخش رنگدانه در خمیر می گردد. زمان دیسپرس شدن و نیروی اعمالی بر دیسک بالایی قابل تنظیم است.



مزایای استفاده از این دستگاه نسبت به آسیاب های دیگر

1- دیسپرس کردن رنگدانه و بررسی کیفیت آن در کمترین زمان ( حدود 20دقیقه ) و فراهم کردنmuller labroatory grinder.png

امکان تصمیم گیری سریع مخصوصاً در مواقع خاص. ( مانند زمانی که خط تولید یا واحد خرید نیاز به تصمیم گیری سریع و مطمئن دارند )

2- نظافت سریع و آسان و استفاده از کمترین میزان حلال جهت تمیز کردن دستگاه.

3- کاهش چشمگیر هزینه، به علت استفاده حداقل از مواد مصرفی و انرژي.

4- حجم کم 35×30×50 سانتيمتر مكعب و وزن 60 کیلویی آن باعث سهولت جابجایی دستگاه مي شود.

5- آلودگی صوتی پائین دستگاه که امکان استفاده آن را در فضای اداري يا آزمايشگاهي مهیا می سازد.

6- در آسیاب های معمولی امکان شکستن پرل ها وجود دارد که جداسازی آن از خمیر را بسیار دشوار ساخته و همچنین باعث خطا در اندازه گیری گرند ذرات می شود در حالی که دستگاه رز دیسپرسر این خطا را حذف کرده است.



کاربرد ها

در حال حاضر دستگاه در اکثر شرکت های رنگسازی و پیگمنت سازی دنیا در واحد های ذکر شده در جدول صفحه بعد استفاده می شود. اما شركت هاي ایرانی به علت قیمت بالای دستگاه، قادر به تامین آن نبوده، لذا با بومی شدن تكنولوژي ساخت این دستگاه تحت نام تجاری " رُز دیسپرسِر" و کسب تکنولوژی ساخت آن توسط شرکت 000000، امکان خرید دستگاه با حدود یک ششم قیمت مشابه خارجی خود، فراهم شده است.



كارايي


نام واحد

سرعت بخشیدن به عملکرد خرید مواد اولیه با کاهش زمان مورد نیاز جهت بررسی کیفیت رنگدانه يا ساير مواد افزودنی رنگ


بازرگانی

بررسی سریع کیفیت رنگدانه يا ساير مواد اوليه خریداری شده در موقع تخلیه بار


کنترل کیفی مواد اولیه

تصمیم گیری در کوتاهترین زمان جهت جایگزینی رنگدانه در خط تولید


تولید و کنترل کیفیت حین فرایند و محصول

تسریع و تسهیل فرمول بندی های مورد نیاز


تحقیق و توسعه



سوالات متداول

سؤال- از آنجایی که مکانیسم ظاهری آسیاب خط تولید رنگ با مکانیسم دستگاه رز دیسپرسر متفاوت است، آیا امکان تعمیم نتایج مربوط به کیفیت مواد اولیه­ای که توسط رز دیسپرسر آسیاب می­شوند با موادی که در خط تولید آسیاب می شوند، وجود دارد؟

پاسخ- وقتی هدف استفاده از آسیاب آزمایشگاهی، تهیه خمیر جهت آزمونهای کنترل کیفیت باشد، آزمونها به طور مقایسه ای قابل انجام است. به طور مثال اگر پیگمنتی قبلاً در خط تولید استفاده شده و خواص مورد نیاز رنگ را تامین نموده، بايد خمیری با استفاده از همین پیگمنت تهیه کرد و زمان و نیروی مورد نیاز (به طور مثال 500 ثانیه تحت بار 400نیوتن) جهت دیسپرس کامل این پیگمنت به عنوان نمونه شاهد ثبت شود. به این ترتیب نتایج عمل آسیاب بصورت کمی در می آید. همچنین شید و رنگدهی آن نیز بررسی می­گردد. پس از آن، در هنگام تهیه خمیر با پیگمنت جدید، شرایط دیسپرس کردن پیگمنت در خمیر با شرایط نمونه شاهد مقايسه مي شود، اگر زمان و نيروي آسياب كردن نمونه جديد كمتر يا مساوي شاهد بود و شید ورنگدهی آن نیز همانند بود، پیگمنت جدید مورد تائید است و بالطبع رنگ حاصله از آن در خط تولید هم خواص مورد نیاز را تأمین می­کند، اما اگر پیگمنت جدید به زمان خیلی زیادتر یا نیروی بالاتر جهت دیسپرس شدن نیاز داشت، مورد تائید قرار نمی گیرد و وارد خط تولید نمی شود.

پس به این ترتیب، رز دیسپرسر امکان تعین معیارهای سنجش کیفیت مواد اولیه را بطور مقایسه ای و کمی فراهم می­کند و تفاوت مکانیسم آن با مکانیسم آسیاب هایPerl mill و Ball mill ودیگر آسیابها هیچ خدشه ای به آن وارد نمی­کند.

سوال- آیا میزان کم نمونه برداشت شده ازدستگاه پاسخگوی آزمونهای کنترل کیفی است؟

پاسخ- از آنجایی­که هدف اصلی کار با این دستگاه تهيه نمونه جهت مقایسه سریع، مطمئن وآسان می­باشد و با افزودن مقداری اضافی از بیندر یا روغن پس از خارج کردن مواد از دستگاه، می­توان مقدار کل ماده را افزایش داد، معمولاً این مقدارجهت بررسی­های اولیه کافی است، بخصوص اینکه عموماً میزان نمونه های ارسالی از شرکت های تولید کننده مواد اولیه بسیار کم است و به این ترتیب پس از یک بررسی اولیه، در صورت مثبت بودن نتایج، بقیه پارامتر ها مورد آزمون قرار می گیرد، ودر صورت منفی بودن، از اتلاف مواد، زمان و انرژی جلوگیری بعمل می­آید. به هر حال با یک بار استفاده از این آسیاب می­توان فیلم کاغذی مخصوص شید و رنگدهی و حتی فیلم روی پانل شیشه را نیز اعمال نمود و در صورتی که نمونه جهت آزمون­های بیشتر موجود نباشد، با چند مرتبه نمونه گذاری در آسیاب که در مجموع زمان زیادی را نخواهد گرفت، این آزمون­ها هم قابل انجام است.

بنابراین ظرفیت کم دستگاه نه تنها مانع از بررسی جامع عملکرد پیگمنت یا سایر مواد اولیه نمی­گردد، بلکه جوابگوی انواع نیاز­ها بوده و منجر به صرفه­جویی بالا در زمان و هزینه می­گردد.



روش کار با دستگاه

ابتدا فرمول بالا دست تهیه شده و اجزای آن به طور دستی با هم مخلوط می گردد.بارگذاری.JPG

سپس درب دستگاه را باز کرده و خمیر تهیه شده را بصورت یک حلقه دایره­ای روی صفحه پایینی دستگاه کشیده و پس از بستن درب دستگاه از محکم بودن گیره تعبیه شده روی آن اطمینان حاصل می­کنیم. در این هنگام، نیروی مورد نیاز به فک بالایی دستگاه اعمال می شود. بعد از

تنظیم نیرو، زمان دیسپرس کردن (که بر اساس نوع رنگدانه متفاوت است)، به تایمر دستگاه داده می شود و بعد از اعلام خاتمه کار توسط تایمر، نیرو از فک بالایی بر داشته شده و درب باز می گردد. سپس خمیر حاصله را با کاردک برداشته و شيشه هاي دستگاه را با یک دستمال آغشته به حلال، تمیز مي كنيم. برای ملاحظه روش کار با دستگاه CD آن قابل ارائه می­باشد.



ويژگيهاي قطعات دستگاه

1- موتور تکفاز با توان kw4/3 و ولتاژ v 220

2- دسته وارد کننده نیروی متغیر بین 1000-0 نیوتن lbf (224-0)

3- سرعت حرکت شیشه ها بین فک ها هفتاد دور در دقیقه

4- شاسی تمام فلز با پایه های قابل تنظیم

5- رینگ آلومینیومی با گیره مخصوص

6- شیشه های مخصوص با قابلیت تعویض به قطر mm200.



استانداردهای کیفی دستگاه

ASTM D 387


ASTM D 332_B




ASTM D 2745




ISO 8780-5



ISO 787-16


NF T 30-227




NF T 31-2105




NF T 30- 210-5

فروشنده: آزمیران
گارانتی اصالت و سلامت کالا
پشتیبانی ۷ روز هفته ۲۴ ساعته
۰ تومان
محصولات مرتبط

:

bsjylgrbucemmekrdchtzwooei55a3z5uyqe453oiustepcsqgja.mx-verification.google.com.

ابزار وبلاگ