مقالات و توضیحات
آزمیران / تریپتیک سوی آگار

تریپتیک سوی آگار

تریپتیک سوی آگار یا تریپتون سویا آگار ( TSA ) و تریپتیکاز سویا براث یا تریپتون سویا براث ( TSB ) با آگار محیط های رشد برای کشت باکتری ها هستند . آنها محیط های عمومی و غیرانتخابی هستند که مواد مغذی کافی برای رشد طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها را فراهم می کنند. آنها برای طیف گسترده‌ای از کاربردها، از جمله ذخیره‌سازی کشت، شمارش سلول‌ها (شمارش)، جداسازی کشت‌های خالص، یا به سادگی کشت عمومی استفاده می‌شوند.

 

TSA حاوی مواد هضم آنزیمی کازئین و کنجاله سویا است که اسیدهای آمینه و سایر مواد نیتروژن دار را فراهم می کند و آن را به یک محیط مغذی برای انواع موجودات تبدیل می کند. گلوکز منبع انرژی است. کلرید سدیم تعادل اسمزی را حفظ می کند، در حالی که دی پتاسیم فسفات به عنوان بافر برای حفظ pH عمل می کند . آگار استخراج شده از هر تعداد ارگانیسم به عنوان یک عامل ژل کننده استفاده می شود.

 

این محیط ممکن است با خون تکمیل شود تا رشد باکتری های سریع تر یا عوامل ضد میکروبی را تسهیل کند تا امکان انتخاب گروه های میکروبی مختلف از میکروبیوتای خالص فراهم شود. مانند هر رسانه دیگری، ممکن است تغییرات جزئی متناسب با شرایط خاص ایجاد شود. TSA اغلب محیط پایه سایر انواع صفحه آگار است. به عنوان مثال، صفحات خون آگار (BAP) با غنی سازی صفحات TSA با خون گوسفند بدون فیبرینه ساخته می شوند و آگار شکلاتی از طریق پخت اضافی BAP ساخته می شود. نوترینت آگار نیز مشابه TSA است.

 

یک لیتر آگار حاوی:

 

15 گرم تریپتون

5 گرم "سویتون" - هضم آنزیمی کنجاله سویا

5 گرم کلرید سدیم

15 گرم آگار

محیط TSA برای اهداف زیادی استفاده می شود:

 

براث سویا تریپتون همراه با دکستروز، کلرید سدیم و آگار برای کشت سالمونلا تیفی توصیه می شود.

تریپتیکاز سویا آگار با نمک افزوده می تواند در تعیین سطح هالوتولرانس میکروارگانیسم ها مفید باشد.

برای آزمایش آب، لوازم آرایشی، محصولات صنعتی، غذا و نوشیدنی مفید است.

تریپتیکاز سویا آگار همچنین می تواند به عنوان محیطی برای نگهداری یا خرده کشت سویه های مرجع مانند انتروباکتریاسه و استافیلوکوک استفاده شود.

TSA اغلب محیط پایه برای سایر انواع آگار است. به عنوان مثال، صفحات خون آگار (GS) با غنی سازی صفحات TSA با خون گوسفند دفیبرینه و آگار شکلاتی با پخت اضافی GS ساخته می شود.

ابزار وبلاگ