مقالات و توضیحات
آزمیران / کروسن یا نفت سفید

کروسن یا نفت سفید

نفت سفید، نفت چراغ یا کِروزِن یکی از ترکیبات نفتی و مواد سوختی است. نفت سفید در گذشته کاربرد گسترده‌ای در بخش خانگی به عنوان سوخت وسایل گرمایشی و پخت‌وپز داشت که امروزه در بسیاری از نقاط با گاز شهری و گاز مایع جایگزین شده‌است.

جرم مولی: 170 (تقریبی) g/mol

چگالی: 0/78 g/cm3

انحلال‌پذیری در آب: Insoluble

خطرات اصلی: inhalation, ingestion, skin and/or eye contact

شماره ثبت سی‌ای‌اس: 8008-20-6

شکل ظاهری : مایع روغنی بی رنگ تا زرد با بوی مشخصه قوی

آیا انسان می تواند نفت سفید بنوشد؟

سرفه، ذات الریه و تنفس دشوار یا دردناک پس از نوشیدن نفت سفید نشان می دهد که نفت سفید وارد ریه ها شده است. علاوه بر این، نوشیدن مقادیر زیادی نفت سفید می تواند شما را به کما برساند، تشنج ایجاد کند و حتی ممکن است باعث مرگ شود.

تفاوت بین بنزین و نفت سفید چیست؟

نفت سفید فرار کمتر از بنزین است. نقطه اشتعال آن (دمایی که در آن بخار قابل اشتعال در نزدیکی سطح خود ایجاد می کند) 38 درجه سانتیگراد (100 درجه فارنهایت) یا بالاتر است، در حالی که دمای بنزین به 40- درجه سانتیگراد (40- درجه فارنهایت) می رسد. این خاصیت نفت سفید را به سوخت نسبتاً ایمن برای ذخیره و نگهداری تبدیل می کند.

چرا از نفت سفید در خودروها استفاده نمی شود؟

نفت سفید به دلیل چگالی، روانکاری کمتری دارد که می تواند منجر به سایش و پارگی چندگانه در مکانیزم خودروها شود که می تواند فرسودگی و اشتعال پذیری بالایی داشته باشد و ممکن است حوادث جدی را در پی داشته باشد.

آیا می توانم به جای نفت سفید از گازوئیل استفاده کنم؟

بله، می توانید، اما بستگی به نوع دیزلی که استفاده می کنید دارد . برخلاف نفت سفید، گازوئیل در حالت مایع به خوبی نمی سوزد و در نتیجه قدرت بخاری را کاهش می دهد. ذراتي كه هنگام گرم شدن از آن تبخير مي شوند همان چيزي هستند كه به بخاري سوخت مي دهند. با این حال، اینها ممکن است دارای سطح سمیت باشند.

آیا خودروها می توانند با کروزن یا نفت سفید کار کنند؟

نفت سفید را می توان برای راه اندازی خودرو استفاده کرد، اما به طور موثر کار نمی کند زیرا موتورها به گونه ای طراحی شده اند که با بنزینی که نقطه اشتعال پایینی دارد یا دیزلی که نقطه اشتعال بالاتری دارد کار کنند. بنابراین اگر از نفت سفید استفاده شود، در نهایت به طور ناکارآمد می سوزد و دود زیادی منتشر می کند.

 

ابزار وبلاگ