مقالات و توضیحات
آزمیران / سدیم سولفیت Sodium sulfite

سدیم سولفیت Sodium sulfite

سولفیت سدیم ( سولفیت سدیم ) یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی Na 2 SO 3 است. یک جامد سفید رنگ و محلول در آب است که به عنوان یک آنتی اکسیدان و نگهدارنده در تجارت استفاده می شود. هپتاهیدرات نیز شناخته شده است، اما به دلیل حساسیت بیشتر به اکسیداسیون توسط هوا، کمتر مفید است.

آماده سازی

سولفیت سدیم را می توان با تصفیه محلول هیدروکسید سدیم با دی اکسید گوگرد تهیه کرد. هنگامی که در آب گرم هدایت می شود، Na 2 SO 3 در ابتدا به صورت یک جامد سفید رسوب می کند. با SO 2 بیشتر ، جامد حل می شود و دی سولفیت ایجاد می کند که با سرد شدن متبلور می شود.

 

{\displaystyle {\ce {SO2 + 2 NaOH -> Na2SO3 + H2O}}}{\displaystyle {\ce {SO2 + 2 NaOH -> Na2SO3 + H2O}}}

سولفیت سدیم به صورت صنعتی با تصفیه دی اکسید گوگرد با محلول کربنات سدیم ساخته می شود. واکنش کلی این است:

 

{\displaystyle {\ce {SO2 + Na2CO3 -> Na2SO3 + CO2}}}{\displaystyle {\ce {SO2 + Na2CO3 -> Na2SO3 + CO2}}}

سدیم سولفیت ایرانی

برنامه های کاربردی

سولفیت سدیم عمدتاً در صنعت خمیر و کاغذ استفاده می شود. همچنین در تبدیل ترمومکانیکی چوب به الیاف ( دفیبراسیون ) برای تولید تخته‌های فیبر با چگالی متوسط ​​(MDF) استفاده شده است.

به عنوان یک ماده جاذب اکسیژن، برای تصفیه آب تغذیه شده به دیگ های بخار برای جلوگیری از مشکلات خوردگی استفاده می شود،  در صنعت عکاسی، از محلول های توسعه دهنده در برابر اکسیداسیون محافظت می کند و (به عنوان محلول کم شفاف) برای شستشو ( تیوسولفات سدیم ) از امولسیون های فیلم و کاغذ عکس.

به عنوان یک عامل کاهنده در صنعت نساجی به عنوان عامل سفید کننده، گوگردزدایی و کلر زدایی (به عنوان مثال در استخرهای شنا) استفاده می شود. از خواص کاهنده آن به عنوان ماده نگهدارنده برای جلوگیری از تغییر رنگ میوه های خشک و برای نگهداری گوشت استفاده می شود.

به عنوان یک معرف در سولفوناسیون و عامل سولفومتیلاسیون استفاده می شود. در تولید تیوسولفات سدیم استفاده می شود .

فرآیند Wellman-Lord از سولفیت سدیم برای گوگرد زدایی گازهای دودکش استفاده می کند




واکنش ها

مقاله اصلی: سولفیت

سولفیت سدیم در درجه اول به عنوان یک عامل کاهنده ملایم استفاده می شود. کریستال های هپتا هیدرات در هوای خشک گرم شکوفا می شوند. کریستال های هپتا هیدرات نیز در هوا اکسید می شوند و سولفات سدیم تشکیل می دهند. فرم بی آب در برابر اکسیداسیون توسط هوا مقاومت بیشتری دارد. بی سولفیت سدیم ، NaHSO 3 ، مخلوطی از نمک هایی است که در آب حل می شوند و محلول هایی متشکل از یون های سدیم و بی سولفیت به دست می دهند.

 

ساختار

بر اساس کریستالوگرافی اشعه ایکس، سولفیت سدیم هپتاهیدرات دارای مراکز هرمی SO 3 2- است. فاصله SO 1.50 و زاویه OSO نزدیک به 106 درجه است.


سدیم سولفیت آزمایشگاهی

سولفیت سدیم چه می کند؟

سولفیت سدیم (CAS 7757-83-7) یک پودر سفید بی بو و جامد با طعم گوگردی شور است که در آب محلول است. این ماده در درجه اول به عنوان نگهدارنده مواد غذایی (مثلاً برای جلوگیری از تغییر رنگ میوه های خشک) و به عنوان یک آنتی اکسیدان استفاده می شود.

آیا سولفیت سدیم برای خوردن بی خطر است؟

آیا سولفیت ها برای خوردن بی خطر هستند؟ بله، برای اکثر مردم . با این حال، برخی از افراد حساسیت به سولفیت دارند و ممکن است با علائمی شبیه آلرژی به سولفیت ها واکنش نشان دهند.

سولفیت سدیم با موهای شما چه می کند؟

سولفیت سدیم یک عامل کاهش دهنده است که ساختار مو را تغییر می دهد . همچنین می توان از آن به عنوان نگهدارنده در فرمولاسیون های آرایشی استفاده کرد.

آیا سولفات سدیم و سولفیت سدیم یکی هستند؟

تفاوت اصلی بین سولفات سدیم و سولفیت سدیم در این است که سولفات سدیم دارای یک آنیون سولفات است که دارای یک اتم گوگرد و چهار اتم اکسیژن است در حالی که سولفیت سدیم دارای یک آنیون سولفیت است که دارای یک اتم گوگرد و سه اتم اکسیژن است.

چه غذاهایی حاوی سولفیت سدیم هستند؟

سیب زمینی خشک، سس، سس، پر کردن میوه، گیلاس ماراسکینو، پیاز ترشی، شربت افرا، مربا، ژله، بیسکویت، نان، پای، خمیر پیتزا. زردآلو خشک و گاهی انگور با کیسه های سولفیت حاوی ماده نگهدارنده حمل می شود. سلطانه های خشک شده معمولاً حاوی سولفیت نیستند.

آیا سولفیت سدیم برای پوست بی خطر است؟

پانل کارشناسی بررسی مواد آرایشی به این نتیجه رسید که سولفیت سدیم، سولفیت پتاسیم، سولفیت آمونیوم، بی سولفیت سدیم، بی سولفیت آمونیوم، متابی سولفیت سدیم و متابی سولفیت پتاسیم از آنجایی که در فرمولاسیون های آرایشی استفاده می شود ، بی خطر هستند.

آیا سولفیت سدیم یک نمک است؟

سولفیت سدیم یک نمک سدیم معدنی است که سولفیت به عنوان ضد یون دارد. به عنوان نگهدارنده مواد غذایی و عامل کاهش دهنده نقش دارد. این یک نمک سدیم غیر آلی و یک نمک سولفیت است.

سولفیت سدیم اسیدی است یا بازی؟

از آنجایی که سولفیت سدیم از واکنش یک باز قوی (NaOH) و اسید ضعیف (H2SO3 H2SO3) تشکیل می‌شود، pH آن بیشتر از 7 است و به عنوان محلول بازی در نظر گرفته می‌شود.

 آزمیران به عنوان وارد کننده و فروشنده انواع سدیم سولفیت صنعتی و آزمایشگاهی آمادگی دارد این محصول را با قیمت بسیار مناسب در اختیار کارخانجات و آزمایشگاههای کشور قرار دهد.


ابزار وبلاگ